Resultater fra Studiebarometeret 2023 for universiteter og høyskoler er nå lagt ut

Profesjonsstudium teologi

Overordnet tilfredshet

I hvilken grad er du enig i de følgende påstandene?

Skala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig.)

Gjennomsnitt Standardavvik Totalt antall svar Svarfordeling i prosent
1 2 3 4 5 Vet ikke
Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på 4,4 1,12 15 7 - 7 20 67 -

Tidsbruk

Omtrent hvor mange timer per uke (i gjennomsnitt hittil på dette studiet) brukes på:

Gjennomsnitt Standardavvik Totalt antall svar Svarfordeling i prosent
0 1-10 11-20 21-30 31-40 Over 40
Betalt arbeid 7,4 7,83 14 21 57 14 7 - -
Egenstudier (lese pensum, gjøre oppgaver, delta i kollokvier og annet gruppearbeid, etc.) 16,6 11,17 14 - 43 29 21 7 -
Læringsaktiviteter organisert av institusjonen (inkludert all undervisning og veiledning, samt praksis hvis relevant) 14,7 10,92 14 - 64 14 7 14 -

Praksis

Hvor tilfreds er du med:

Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds, 5 = Svært tilfreds.)

Gjennomsnitt Standardavvik Totalt antall svar Svarfordeling i prosent
1 2 3 4 5 Vet ikke
Hvordan høyskolen/universitetet forberedte deg på praksisperioden 4,6 0,73 9 - - - - - -
Hvordan studieprogrammet legger opp til refleksjon om erfaringer fra praksisperioden 4,6 1,01 9 - - - - - -
Informasjonen du fikk i forkant av praksisperioden 4,3 0,71 9 - - - - - -
Læringsutbyttet du fikk fra praksisperioden 4,6 0,73 9 - - - - - -
Hvordan praksisperioden passet inn i studieløpet 4,6 0,88 9 - - - - - -
Arbeidsoppgavenes relevans for det du studerer 4,7 0,50 9 - - - - - -
Veiledningen underveis i praksisperioden 4,3 1,41 9 - - - - - -

Eget læringsutbytte

Hvor tilfreds er du med eget læringsutbytte hittil i studiet, når det gjelder:

Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds.)

Gjennomsnitt Standardavvik Totalt antall svar Svarfordeling i prosent
1 2 3 4 5 Vet ikke
Egen erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid 3,6 0,85 15 - 7 40 33 13 7
Yrkes- og fagspesifikke ferdigheter 4,2 0,94 15 - 7 13 33 47 -
Kunnskap om vitenskapelig arbeidsmetode og forskning 3,8 0,86 15 - 7 27 47 20 -
Muntlig kommunikasjonsevne 4,1 0,92 15 - 7 13 40 40 -
Evne til refleksjon og kritisk tenking 4,5 0,74 15 - - 13 20 67 -
Samarbeidsevne 3,9 1,06 15 7 - 20 47 27 -
Evne til å arbeide selvstendig 4,3 0,88 15 - 7 7 40 47 -
Skriftlig kommunikasjonsevne 4,1 0,99 15 - 13 - 47 40 -
Evne til å tenke nytt 4,0 1,00 15 7 - 7 60 27 -
Teoretisk kunnskap 4,1 0,99 15 - 7 20 27 47 -

Valg av studiested

Hvor viktig var følgende punkter for ditt valg av studiested?

Skala: 1-3 (1 = Ikke viktig - 2 = Litt viktig - 3 = Viktig)

Gjennomsnitt Standardavvik Totalt antall svar Svarfordeling i prosent
1 2 3 4 5 Vet ikke
At utdanningen jeg ønsket å ta finnes bare få / ingen andre steder 2,1 0,72 16 19 50 31 - - -
At byen/stedet er et attraktivt sted å studere 2,3 0,70 16 13 44 44 - - -
At det er nært hjemstedet mitt 1,7 0,87 16 56 19 25 - - -
At det ga meg muligheten til å bytte miljø / bo et nytt sted 1,7 0,70 16 44 44 13 - - -
At det er økonomisk gunstig for meg å studere der 1,7 0,79 16 50 31 19 - - -
At institusjonen har et godt faglig omdømme 2,8 0,45 16 - 25 75 - - -
At det sosiale miljøet på studiestedet er godt 2,8 0,58 16 6 13 81 - - -
At venner/familie/kjæreste bor eller studerer der 1,9 0,70 15 27 53 20 - - -

Valg av studieprogram

Hvor viktig var følgende punkter for ditt valg av studieprogram?

Skala: 1-3 (1 = Ikke viktig - 2 = Litt viktig - 3 = Viktig)

Gjennomsnitt Standardavvik Totalt antall svar Svarfordeling i prosent
1 2 3 4 5 Vet ikke
Faglig interesse 2,9 0,25 16 - 6 94 - - -
Forventede karrieremuligheter etter studiet 2,6 0,63 16 6 31 63 - - -
Det var lettere å komme inn på enn alternativene 1,3 0,58 16 81 13 6 - - -
Forventet lønn etter studiet 1,7 0,87 16 56 19 25 - - -
Mulighet for å studere på deltid 1,4 0,62 16 69 25 6 - - -
Mulighet for å studere over nett 1,3 0,58 16 81 13 6 - - -
Mulighet for å omskolere meg til et annet yrke 1,4 0,73 16 69 19 13 - - -
Studieprogrammets prestisje 1,7 0,79 16 50 31 19 - - -
Mulighet for å videreutdanne meg innenfor yrket mitt 2,1 0,72 16 19 50 31 - - -

Indekser i detalj

Gjennomsnitt Standardavvik Totalt antall svar Svarfordeling i prosent
1 2 3 4 5 Vet ikke
Undervisning

Skala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). Hvor enig er du i følgende påstander:
Undervisningen er lagt opp til at studentene skal delta aktivt 4,0 1,15 16 6 - 25 25 44 -
De faglig ansatte gjør undervisningen engasjerende 4,3 1,00 16 - 6 19 19 56 -
De faglig ansatte formidler lærestoffet/pensum på en forståelig måte 4,4 0,89 16 - 6 6 31 56 -
Undervisningen dekker sentrale deler av lærestoffet/pensum godt 4,3 1,08 16 6 - 6 31 56 -
Tilbakemeldinger
NB! Spørsmålet om medstudenters tilbakemeldinger inngår ikke i beregningen av indeksverdien.
Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med følgende:
Antall tilbakemeldinger du får fra faglig ansatte på arbeidet ditt 3,8 1,18 16 6 6 25 31 31 -
Faglig veiledning og diskusjoner med faglig ansatte 4,1 1,20 16 6 6 6 31 50 -
De faglig ansattes evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet ditt 3,9 0,85 16 - 13 - 69 19 -
Medstudenters evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet ditt 3,7 1,05 16 - 13 31 25 25 6
Vurderingsformer

Skala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad mener du at eksamener, innleveringer og andre vurderingsformer hittil i studieprogrammet ditt:
Har bidratt til din faglige utvikling 4,3 0,82 15 - - 20 27 53 -
Har krevd forståelse og resonnement 4,2 0,94 15 - 7 13 33 47 -
Har hatt tydelige kriterier for vurdering 4,0 0,85 15 - 7 13 53 27 -
Har handlet om sentrale deler av lærestoffet (pensum) 4,3 0,88 15 - 7 7 40 47 -
Læringsmiljø

Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
Det faglige miljøet blant studentene på studieprogrammet 4,2 0,83 16 - - 25 31 44 -
Det sosiale miljøet blant studentene på studieprogrammet 4,1 1,36 16 6 13 6 13 63 -
Miljøet mellom studentene og de faglig ansatte på studieprogrammet 4,4 1,02 16 - 6 19 6 69 -
Organisering

Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
Den administrative tilretteleggingen av studieprogrammet (timeplan, studieplan, etc.) 3,9 0,96 16 - 6 31 31 31 -
Den faglige sammenhengen mellom emnene i studieprogrammet 4,2 1,11 16 6 - 13 31 50 -
Kvaliteten på informasjonen om studieprogrammet du går på 4,1 0,89 16 - 6 13 44 38 -
Tilgjengeligheten på informasjon om studieprogrammet du går på 4,1 1,02 16 6 - 6 50 38 -
Tilknytning til yrkeslivet
Spørsmålene var nye i 2019. Derfor vises ikke tidsserier, eller tall for for studier der vi har slått sammen svar fra 2019 med svar fra 2018.
Skala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad opplever du følgende:
Representanter fra arbeidslivet bidrar i undervisningen (f.eks. som gjesteforelesere/kursholdere) 3,9 1,21 14 7 7 7 43 36 -
Jeg får god informasjon om hvilke yrker/bransjer som er relevante for meg 4,6 0,51 14 - - - 43 57 -
Jeg får god informasjon om hvordan min kompetanse kan brukes i arbeidslivet 4,4 0,63 14 - - 7 50 43 -
Jeg får innføring i hvordan jeg kan formidle min egen kompetanse til potensielle arbeidsgivere 3,8 1,31 14 7 7 29 14 43 -
Det er muligheter for å jobbe med prosjekter/oppgaver i samarbeid med arbeidslivet 4,0 0,71 14 - - 21 50 21 7
Eget engasjement

Skala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). I hvilken grad er du enig i de følgende påstandene:
Jeg møter godt forberedt til undervisningen 3,2 0,77 15 - 20 40 40 - -
Jeg opplever at studieinnsatsen min er høy 3,4 0,99 15 - 20 33 33 13 -
Jeg er motivert for studieinnsats 3,9 1,03 15 - 13 13 40 33 -
Jeg benytter meg av de organiserte læringsaktivitetene som tilbys 3,6 0,99 15 - 13 33 33 20 -